Jak na turistiku bez bolesti svalů, šlach a kloubů

TURISTIKA BEZ BOLESTI SVALŮ, ŠLACH A KLOUBŮ?

Jak na turistiku bez bolesti svalů, šlach a kloubůVýlety do přírody a turistika v horách se v dnešní době stává pro nás skvělou možností, jak odjet z betonových měst, odpočinout si od pracovního koloběhu a načerpat energii pro další náročnou práci.

Jakmile začne být venku tepleji a sluníčko začne více svítit a hřát, táhne nás to ven na čerstvý vzduch k delším procházkám. Léto a prázdniny nám umožní odjet do přírody na více dní než během pracovního roku, a tak máme možnost si naplánovat daleko náročnější túry, než jsme obvykle zvyklí. Kdo z nás se ale pravidelně nevěnuje dlouhým a náročným výstupům během roku, toho čeká po první náročnější celodenní túře nemilé překvapení druhý den ráno v podobě ztuhlých dolních končetin. Lýtka a stehenní svaly nám o sobě dávají vědět ne zrovna v pozitivním smyslu. Často se ozvou i kolena, kyčelní klouby, bederní, krční páteř či přetížené trapézy.

Pokud budeme i během turistiky myslet na pár pravidel, užijeme si naši vysněnou dovolenou bez nepříjemných bolestí, které mohou náš aktivní pobyt narušit.

 

BATOH

Výběr batohu je klíčový. Velikost by měla odpovídat naší výšce a objemu věcí, které potřebujeme sbalit na cestu. Určitě by měl mít bederní a prsní pás. Bederní používáme vždy, jinak nám hrozí nepříjemné namožení a přetížení trapézových a krčních svalů. Zato prsní pás použijeme pouze při náročnější akci, kdy potřebujeme mít batoh pevně spojen s tělem (ferrata, sjezd na lyžích…). Nezapomeneme věci v batohu rozmístit vždy rovnoměrně a upravit si stejnou délku pravého a levého popruhu, aby naše tělo bylo zatíženo rovnoměrně a zadní stěna batohu byla v těsném kontaktu s našimi zády. Délku popruhů se oplatí kontrolovat i během výletu. Při sundávání batohu často pouze přes jedno rameno se může jeden popruh povolit, aniž si toho všimneme, a pak dochází k nerovnoměrnému zatížení na naše záda, kyčelní klouby a dolní končetiny.

STREČINK A ELASTICITA

I během turistiky se nám oplatí kromě „kochání se“ myslet i na naše těla. Zastávky využíváme nejen pro doplnění tekutin či energie v podobě svačiny či jiného lahodného občerstvení, ale i pro strečink namáhaných částí těla. Je fajn během zastávek místo sezení protáhnout zadní, přední a vnitřní část dolních končetin včetně lýtek. Při strečinku určitě nejdeme do krajních pozic, jen do lehkého tahu a tam zůstáváme a jemně pružíme. To je důležité pro elasticitu a odvod odpadních látek, které pak způsobí tu známou ztuhlost a bolest další den. Pokud nám dolní končetiny otékají nebo máme již problémy s křečovými žilami, najdeme si měkkou trávu, na pár minut si lehneme na záda a dolní končetiny opřeme o strom, pařez či velký kámen. V těchto případech se oplatí investovat do kompresních podkolenek. Únava dolních končetin nebude tak velká a regenerace se stane rychlejší. Po túře si určitě nedáme na dolní končetiny horkou koupel, ale osprchujeme je chladnější vodou. I tak je možné urychlit regeneraci. Pokud cítíme ztuhlost páteře, postavíme se zády ke stromu, zdi nebo se opřeme o rám dveří s mírně pokrčenými koleny a několikrát srolujeme dolů a nahoru obratel po obratli.

PLÁNOVÁNÍ

Turistiku si plánujeme od lehčích a kratších túr po těžší a časově náročnější. Pokud se to nepovede (což já zažívám s mou rodinou každý rok  ), je třeba na pokoji strávit dostatek času ježkováním, a tak pomoci regeneraci svalů, šlach a fascií. Techniku volíme pomalou, bolest by měla být snesitelná, ať můžeme klidně dýchat a být uvolnění. Směr ježkování volíme kolmo na svalová vlákna a od kotníku směrem k pánvi. Druhý den si pak můžeme užít další krásný výšlap. Techniku uvolňování a vše co chcete o fasciích vědět nejdete ZDE.

Až se opět vydáte do přírody, vzpomeňte si na tyto informace. Tělo máme pouze jedno, a tak se oplatí mu věnovat náležitou pozornost i během našich aktivit. Určitě se oplatí si přečíst i TENTO článek.

PŘEJI KRÁSNÉ CHVÍLE STRÁVENÉ NA HORÁCH 

  • 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI

    Stáhněte si e-book 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI a přidejte se tak ZDARMA ke Škole pohybových návyků.

  • Kategorie