Chůze má Léčit, ne Ubližovat…

Chůze se doporučuje, abychom byli zdraví. Spoustu času prosedíme, ale naše tělo je stvořeno pro pohyb, ne pro statickou zátěž. Pohyb léčí. Nyní jsou v módě hodinky a spousta mých klientů si měří, kolik kroků za den udělá. To je sice fajn, ale přínosnější, než číslo počtu kroků, je kvalita naší chůze.

Při chůzi je dopadová síla, která působí do našich tkání a kloubů 1,5 násobkem naší váhy. Při běhu je to 2,5x, při sprintu 4x a při skoku z výšky 7-20x váha našeho těla.

Tuto dopadovou sílu, kterou naše receptory vnímají jako vibraci, by mělo umět naše tělo zpracovat tak, aby to pro nás, naše tělo a klouby, bylo bezpečné.

Problémem jsou naše boty, rakvičky našich chodidel a tvrdý, rovný povrch, po kterém chodíme. V dnešní době a společnosti boty nosit musíme, ale důležitá je konstrukce boty. Ta by měla funkci naší nohy podpořit a ne ničit. Jde zde totiž o celé naše tělo. Od nefunkčního a nestabilního chodidla se problém přenáší do kolen, kyčlí, páteře, až k hlavě. V úzké nebo vypolstrované botě naše chodidlo nemá stabilitu a neumí číst povrch po kterém kráčí.

Od chodidla se přes hlubokou fascii dostáváme přes adduktory do pánevního dna, iliopsoasu, bránice až k jazyku. Spirální fasciová linie vede od palcového kloubu přes fascii latae, hamsring, šikmé břišní svaly, záda až do oblasti mezi lopatkami a na zadní stranu krku. Zadní povrchová fascie začíná na chodidle (plantární fascii) a přes lýtka, hamstringy, záda, krk končí nad očima. Boční fasciová linie vede od palcového a malíkového kloubu přes boční stranu dolních končetin, hýžďové svaly, šikmé břicho až na náš krk a hlavu. V našem těle je opravdu vše propojeno a vše souvisí se vším. Chodidlo je důležitá a zároveň opomíjená část našeho těla.

Chodidlo je část těla, která se při chůzi první dotkne země a každá jeho porucha se promítne do celého těla.

Když je naše chodidlo zavřeno v měkké, úzké a vypolstrované botě, nevnímáme a necítíme po jakém povrchu kráčíme a naše tělo nemůže být připraveno na dopadovou sílu a zareagovat na ni adekvátně.

Pokud ale kráčíme naboso v lese, reakce v našem těle je jiná. Chodidlo klademe opatrně a s očekáváním. Chodidlo a naše tělo je zpevněnější dřív, než se chodidlo dotkne země. Má v sobě již stabilitu před dopadem chodidla na povrch, po kterém kráčíme.

Dopadové síly jsou pohlceny v čase menší než 50ms. Svalová vlákna se ale zapínají za 70ms. Jsme tedy 20ms pozadu. A to je příčinou problémů s koleny, kyčlemi nebo bederní páteří.

Představte si, že chcete dát někomu facku. Co vaše ruka? Zpevní se až po dopadu dlaně na tvář zlobivé osoby? Nebo bude zpevněná dřív, než dopadne na tvář? V prvním případě by to pravděpodobně odneslo vaše rameno a facka by nebyla účinná. Chyběla by vám síla a stabilita pro pořádnou facku. To v druhém případě bude rána daleko účinnější.

Ještě jeden případ. Máte dva stejně velké a barevné míče. Jeden váží 1 kg a druhý 20 kg. Nevíte, který míč vám bude hozen. Buď své tělo zpevníte málo a těžký míč vás porazí, nebo tělo zpevníte zbytečně moc, protože očekáváte těžký medicinbal.

Na těchto příkladech snad každý pochopí, proč je tak důležité, aby se naše chodidlo naučilo číst povrch, po kterém kráčíme. Proč je důležité zpevnění chodidla a celého těla dřív, než chodidlo dopadne na zem. Jedině tak tělo absorbuje dopadovou sílu, reakce našeho těla nebude pozadu, ale v předstihu. Stačí nám dva až čtyři kroky, abychom tělo zpevnili přiměřeně k dopadovým silám, a tělo a klouby tak budou chráněny před přetížením.

Pokud tápete v pohybových znalostech a dovednostech, jistě uvítáte můj on-line video kurz Restartuj své tělo. V něm své tělo uvolníte, napřímíte a vše poskládáte do funkčnosti. Vybudujete jak mobilitu, tak sílu a stabilitu. Jedno bez druhého nejde.

Vaše tělo bude takové, jaké si je uděláte.

Přeji všem pevný krok a tělo bez bolesti zad a kloubů.

Další zajímavosti o chůzi se můžete dočíst v článku: V botách nebo naboso? Choďme neslyšně jako kočka. 

  • 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI

    Stáhněte si e-book 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI a přidejte se tak ZDARMA ke Škole pohybových návyků.

  • Kategorie