7 Rad Jak na funkční bezbolestné koleno

Stěžovali jste si někdy na své koleno? Takových lidí mám kolem sebe spoustu. Sem tam o sobě dá vědět každému z nás. Podráždíme ho nečekaným prudkým pohybem, neobvyklou zátěží nebo přetížením při sportu. Někdy stačí pár dní a je po problému a jindy je úleva v nedohlednu. Často se koleno ozve jen lehkou bolestivostí, kterou často ignorujeme a nezamyslíme se, co se mu nelíbí a pohybujeme se dál stejnými pohybovými návyky. Bolest se ale zvyšuje, tělo začíná bolesti uhýbat a my si tak zaděláváme na další problém ve svém těle. Dostáváme se tak do začarovaného kruhu.

7 rad JAK na funkční bezbolestné koleno

 

1/ Koleno se nachází uprostřed dolní končetiny. Proto pokud je problém s kolenem, je třeba řešit správnou funkci kyčelního kloubu a chodidla s důrazem na postavení patní kosti a funkci prstců. Uvolněný a stabilní kyčelní a hlezenní kloub, silné a stabilní prstce, jsou klíčem ke správné funkci kolenního kloubu.

2/ Pokud jsou všechny svaly ve správné délce, napětí a elasticitě, koleno se nachází nad druhým prstcem a pod kyčelním kloubem. Často ale vidíme, že naše dolní končetiny připomínají písmeno O nebo X. To znamená, že na koleno už nepůsobí síly vyrovnaně a koleno trpí. Mrkněme tedy do zrcadla, zhodnoťme tvar svých dolních končetin a začněme s jejich napřimováním dřív, než bude pozdě. Mohu vás ale uklidnit, že i když už kolena stávkují, nikdy není pozdě. Zapracovat na správné délce všech svalů jde vždy.

3/ V našem těle je důležitá i správně hydratovaná fasciová tkáň. Prochází celým našim tělem, vše rozděluje a spojuje. Správná hydratace umožní, že při pohybu vše po sobě klouže a my se tak můžeme pohybovat lehce a ladně. Náš sedavý způsob života ale této tkáni moc nevyhovuje. Pokud našemu tělu chybí pohyb nebo léta přibývají, tato tkáň plstnatí, tuhne a stává se dehydrovanou. Nejlepším řešením je pohyb ve formě rychlé a dynamické chůze, která vše v těle rozpohybuje. Hydrataci pomůžeme i správnou technikou automasáže pěnovým válcem a ježkem.

4/ Všimli jste si někdy JAK sedíte, stojíte, vstáváte ze židle, chodíte, běháte, sportujete? A co dělá vaše koleno? Kdyby vás někdo natočil, byli byste překvapeni. Právě naše denní pohybové a sportovní návyky jsou klíčem k bezbolestnému koleni. Pokud ty neupravíme, budeme se stále pohybovat v bludném kruhu.

5/ Jestliže k nesprávnému postavení dolní končetiny a špatným pohybovým návykům přidáme nadváhu, nedivme se, že se to naším kolenům nelíbí. Nadváha přináší větší tlak do kloubu, rychlejší opotřebení a bolest. Nadbytek tělesného tuku zvyšuje tvorbu zánětů v těle. Patříte-li ke konzumentům různých léků, je tvorba zánětů v těle ještě větší.

6/ A jak vypadá náš jídelníček? Pokud již bojujeme s bolestivostí a záněty v těle, je třeba se zamyslet i nad skladbou svého jídla. Je třeba přistoupit i k redukci některých potravin. Mezi ty nejhorší patří červené maso, smažená jídla, slazené nápoje, alkohol, přemíra pšenice a mléčných výrobků. Je třeba také zredukovat ze svého jídelníčku brambory, rajčata, papriky, lilky. Pokud jsme na tyto lilkovité potraviny citliví, můžeme pociťovat ranní ztuhlost, bolesti svalů, praskání v kloubech, artritidu a žlučníkové problémy. Mezi nejlepší protizánětlivá jídla patří kvalitní vývar z morkových kostí nebo rozvařeného kuřete, zázvor a nejvíce cenných látek je v oku ryby – to jsem ale fakt ještě nezkoušela J   

7/ Mé doporučení všem kolenářům? Uvolňovat a hydratovat svalovou a fasciovou tkáň pomocí pěnového válce a ježků, protahovat zkrácené svaly dolních končetin, zapracovat na stabilitě kyčelního kloubu a patní kosti, posílit prstce, zkoordinovat dolní končetinu do denních pohybových návyků a přidat cviky na sílu a stabilitu nejen dolní končetiny, ale i celého těla. Právě funkční propojení dolní části těla s horní, spirálovité sešroubování dolní končetiny, rotace pánve a proti rotace hrudníku při chůzi a běhu, dává našemu tělu sílu a stabilitu. Pokud toto vše není propojeno, je jen otázka času, která nejslabší část se ozve bolestivostí jako první.

JAK na to najdete v tomto e-booku JAK na Chodidlo – Koleno – Kyčel – Nauč se chodit. Co se týče jídelníčku, v tom ať radí zkušenější.

 

  • 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI

    Stáhněte si e-book 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI a přidejte se tak ZDARMA ke Škole pohybových návyků.

  • Kategorie