JAK na kyčelní kloub? Naučím vás JAK na to.

Bolí vás bederní část páteře? Máte problém s kolenem či vbočeným palcem? Možná za to může váš kyčelní kloub. Vím JAK na to >>>.

Naše tělo je stvořeno pro pohyb a pro kyčelní kloub to platí dvojnásob. Jedině tak si zachováme rozsah pohybu, prokrvení a výživu tkání souvisejících s kyčelním kloubem.

Dnešní doba sedavá ale kyčelnímu kloubu spíše škodí. Sedíme v práci, autě, doma u televize, počítače, tabletu, s přáteli. Hýbeme se čím dál méně a problémy nejen s kyčelním kloubem se začínají ozývat i u mladší generace. Omezený rozsah pohybu, jednostranné zatěžování, špatný pohybový stereotyp či sportovní přetěžování jsou často příčinou degenerativních onemocnění nejen kyčelního kloubu. Abychom se nedostali na čekací listinu pro výměnu kyčelního kloubu, je třeba o pohybu přemýšlet a během života pro to něco udělat. Každý je sám zodpovědný za své tělo. To, co my dnes na těle zanedbáme, v budoucnu už nedoženeme.

Díky evoluci jsme se z opory čtyřech končetin postavily na dvě tzv. dolní končetiny a druhé dvě tzv. horní končetiny se staly volné a můžeme je používat k obsluze svého těla a práci. Pánev se tedy musela přetočit o 90 stupňů přes kyčelní kloub. Ten patří mezi největší klouby v našem těle a slouží k přenosu sil z dolní končetiny na trup a opačně. Vyvíjí se jako poslední a stárne jako první.

Kyčelní kloub čerstvě narozeného dítěte ještě není vyvinutý, byl přece 9 měsíců ohnutý v břiše maminky. Aby došlo ke správnému dozrání a natažení, je třeba pohyb. Od kopání nožičkama, leh na břiše, přetáčení, lezení, chození bokem kolem nábytku a pak samotná chůze, která je pro tento kloub zásadní. Při chůzi dochází jak k natažení při odrazové fázi, tak i k ohnutí při kročné fázi. Pro vývoj jsou důležité i lezecké stěny, prolézačky, kde se využívá plný rádius pohybu a zavěšení hlavou dolů. Kyčelní kloub dozrává až při výměně zubů mezi 9–10 rokem.

Kyčelní kloub je spojení kosti stehenní a pánve. Je složen z jamky, která je v kosti kyčelní, a hlavice kosti stehenní, ta přechází do zúžení (krčku), který umožňuje pohybovou volnost obr. 1. Je to kulovitý kloub, a proto se pohybuje prostorově do všech směrů. Stehenní kost a pánev jsou nejmohutnější kosti v těle. Těsně nad kloubní jamkou začíná vaz a probíhá přes hlavici kloubu až ke krčku a stabilizuje kyčelní kloub obr. 2. Zamezuje tomu, aby se tělo překlopilo při každém odrazu dolní končetiny dozadu. Při ohnutí je vaz uvolněný a při zanožení sešroubovaný, což mu dává větší sílu. Při každé kročné fázi potřebujeme mohutný sval – flexor kyčelního kloubu – iliopsoas obr. 3. Ten spojuje bederní obratle, pánev a upíná se na vnitřní stranu kosti stehenní. Pokud je používán správně, při ohnutí stáčí stehno spolu s kolenem mírně do vnější rotace a nedochází ke zvětšení bederní lordózy. Ale díky sedavému způsobu života právě tento sval tuhne, stává se neelastický a je často příčinou té vystřelující bolesti v bederní části páteře, když chceme rychle vstát po delším sezení. Ve stoji zabrání přepadení našeho trupu vzad.

Zezadu stabilizuje kyčelní kloub trojice hýžďových svalů a pod nimi pětice zevních rotátorů obr. 4. Funkci kyčelního kloubu ovlivňuje také souhra svalů na přední, zadní, vnitřní a vnější straně stehna obr. 5. Toto vše nám ovlivní postavení hlavice kyčelního kloubu v jamce a funkci kyčelního kloubu. V momentě, kdy tyto svaly nejsou v rovnováze, kyčelní kloub není ve svém centru a dochází k opotřebování styčných ploch. Ztuhlost, ne elasticita či nefunkčnost svalů a fascií v oblasti kyčelního kloubu má vliv také na funkci celé dolní končetiny, kolene a chodidla. Zaměřit se na funkční kyčelní kloub je stěžejní pro všechny, kteří trpí bolestmi zad, krční páteře, kolen nebo i vbočeným palcem.

Naučte se JAK na KYČELNÍ KLOUB, JAK si sami pomoci od problémů a bolesti i JAK si upravit denní pohybové návyky, které povedou k funkčnímu kyčelnímu kloubu. ŽIJTE – PRACUJTE – SPORTUJTE bez bolesti zad a kloubů.

E – book JAK na KYČELNÍ KLOUB čeká právě na vás >>>.

  • 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI

    Stáhněte si e-book 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI a přidejte se tak ZDARMA ke Škole pohybových návyků.

  • Kategorie