fbpx
Tělo bez bolesti - martinafallerova.cz

Tělo v pohybu a v souvislostech

#1 TĚLO JAKO PAVUČINA – 10 úhlů pohledu na naše tělo

Naše tělo nejde rozkouskovat a zabývat se pouze jednou částí, i když nás trápí třeba koleno, kyčelní kloub, pánevní dno, diastáza, rameno, šíje. Vždy je třeba řešit celek. Pouze v takovém případě se problémy nebudou vracet a bude řešena pravá příčina. Ne následek.

Na tělo můžeme nahlížet jako na prostorovou 3D pavučinu. Pokud se někde stáhne, přetrhne, změní se délka, napětí a tvar, ovlivní to pavučinu celou. V ní vše souvisí se vším, tak jako v našem těle.

1/ FASCIE

Tělo v pohybu - martinafallerova.cz

Za vše může fasciová sít, která vše v těle rozděluje, ale zároveň propojuje a spojuje. Působí i jako lubrikant, aby v našem těle vše klouzalo a my jsme se mohli volně pohybovat a nic v pohybu nebránilo. Je v ní také až 80 % nervových zakončení a závisí na ní i stabilita našeho těla. Bez ní by naše tělo byla hromádka kostí a tkání. Více o této tkáni > ZDE <

Proto, když potřebuji vyřešit jakýkoliv problém v těle, nelze koukat pouze na bolavou část, ale na celé tělo. Najít pravou příčinu problému, která může být úplně jinde na našem těle.

2/ TAH x TLAK

Naše tělo a fasciová síť reaguje a přizpůsobuje se vnějším podmínkám, které na ně působí během našeho života. Tlakům a tahům.

Tlak je působení gravitace, únava, zborcený sed, stoj, zavěšení se těla při práci. Do svého těla se zavěšujeme, kolabujeme a do tkání a do páteře tak působí komprese = TLAK. Když někde v pavučině působí tlak, tkáň se bortí, stlačuje, zkracuje, plstnatí a stává se tuhou.

Oproti tomu na jiných místech těla může vznikat větší natažení = TAH. Vyhrbená páteř je na přední straně zkrácená – tlak, ale na druhé straně natažená – tah. I těmto silám se naše tkáň přizpůsobuje, aby nás chránila, vyztužením.

Chrání tak naše tělo a během života vzniknou části, které jsou stažené, jiné zase více natažené, některé vrstvy slepené, protože se méně hýbeme nebo zjizvené díky úrazům a operacím. Nás pak pohyb stojí více úsilí a dochází k přetěžování.

Cílem je mít v těle vyrovnané napětí. Fascie fungují v našem těle jako stan. Je důležité mít rovnoměrně napnuté a roztažené všechny plachty. V tom je síla a stabilita našeho těla. I svalový systém funguje na základě fascií, které umí udržet stabilitu a funkci kloubů. Svaly jsou motorem kloubu, ale koordinace pohybu je závislá na funkčnosti fascií.

Ověř, kde ve Tvém těle působí TLAK, a kde TAH?

3/ ELASTICITA

Běžný pohyb, chůze, běh má být elastický, pružný. Pokud jsou svaly a tkáně tuhé, slepené, nepouští, pohyb nás stojí zbytečně hodně sil a do pohybu se zapojí i svalové skupiny, které by mohly odpočívat.

Mezi námi jsou však i lidé s větším rozsahem pohybu tzv. hypermobilní a u nich je zase opačný problém. Také chybí pružnost, dochází k přetažení, nestabilitě a jejich klouby jsou více ohroženy. Chybí jim síla a stabilita. Je to jako s trampolínou. Pro kvalitní skákání je třeba pružnost tak akorát. Když je tuhá, nevyskočíme. Pokud je moc měkká, tak se zaboříme a dopadová síla je pohlcena a také moc vysoko nevyskočíme.

Jak se Tvé tělo pohybuje? S lehkostí kočky, gazely nebo tuhostí golema?

4/ POHYB

Naše tělo je stvořeno k pohybu. Pohyb je život. Rozproudí krev, lymfu, a živiny se tak mohou dostat tam, kde je potřeba a odpadní látky mohou být odvedeny.

Fasciová síť je schopna měnit mechanickou energii na elektrickou. Pohyb nás opravdu nabíjí.

Často se s věkem a životními příběhy, úrazy, pracovními a sportovními stereotypy pohyb postupně mění a my si nevšimneme, že pohyb našim kloubům spíše škodí. Že se pohyb neděje v segmentu, který je pro něj určený, ale nahrazujeme jej jinde. Nějakou dobu to naše tělo zvládá, ale to je jen otázkou času, kdy mu dojde trpělivost.

Protože jsem neustále opakovala stejné informace, jak se hýbat v souladu s naší anatomií, založila jsem Školu pohybových návyků, a tak se každý, kdo se zajímá o své tělo může přihlásit. Je zde pro všechny zdarma >ZDE<.

Tělo bez bolesti - martinafallerova.cz

5/ VZTAHY A STRES

Do našeho těla a fascií vstupují  také, jak kvalitní vztahy máme. Jaký vztah máme samy se sebou, s partnerem, v rodině, s kolegy v práci. Pokud žijeme v napětí a stresu, naše fasciová síť reaguje stažením.

Pokud nás něco trápí často i naše myšlenky jsou po čase negativní. I to ovlivní napětí našich tkání. Pokud pracuji na pozitivním myšlení, ovlivním i napětí tkání. Masáží nebo automasáží odstraním napětí v těle, a tím i ovlivním svou mysl, aby byla klidnější. Ovlivňuje se to navzájem.

6/ VNITŘNÍ ORGÁNY

Vnitřní orgány jsou také obaleny a zavěšeny ve fasciové síti. Pokud máme staženou fasciovou a svalovou část, ovlivní stažení i vnitřní orgány. Platí to i opačně. Pokud nás trápí špatné trávení, vylučování, ovlivní to i fasciovou a svalovou tkáň.

7/ STRAVA

A světe div se. Naše strava ovlivňuje i to, jak se cítíme. To přece víme, ale často tuto stránku ignorujeme.

Zvýšený nebo přebytečný cukr v cévním řečišti spontánně reaguje s bílkovinami a vytváří volné radikály, které odpovídají za vznik nespecifických můstků v kolagenu, což vede k tuhnutí a snížení elasticity šlach a fascií. Čím tužší jsou pojivové tkáně, tím je větší riziko mikrotraumatizace tkání během dynamického pohybu. Mikrotraumata jsou zacelována jiným typem kolagenu, který je míň elastický a více tužší. A tak se dostáváme do bludného kruhu.

Jestli  náš jídelníček obsahuje smažené potraviny, uzeniny, alkohol, cukry, pak se nedivme. A je třeba myslet i na to, že čím jsme starší, tak v těle máme více sklon k zánětům. Více o stravě a fasciích >zde<.

8/ BOLEST

Bolest zde není od toho, aby nás trápila, ale upozornila, že děláme něco špatně, co není v souladu s 3D anatomií těla.

Je důležité si vždy položit otázku. Proč mne něco začalo bolest? Udělala jsem náhlý pohyb? Přehnala jsem to se zátěží v práci, sportu? Najít a odstranit příčinu. Pokud bolest ignoruji, vezmu si pilulku proti bolesti, začne tělo bolesti uhýbat a vytvářet si náhradní programy a jsme v začarovaném kruhu. Po čase se ozve bolest jinde.

Je opravdu na nás samotných, jestli chceme svůj život PŘE-ŽÍVAT nebo si jej UŽÍVAT. I v pozdějším věku přece chceme žít kvalitní život.

9/ OBLEČENÍ

Může oblečení  za to, že mě bolí záda? Ano. Těsné kalhoty, sukně s opaskem, určitě ano. Když si sedáme v těsných kalhotech, nemůže se pánev volně otočit kolem hlavice kyčelního kloubu a pohyb je nahrazen v bederní páteři, na kterou reaguje i hrudní, krční páteř a hlava. Když k tomu přidáme ještě stažený opasek, je dokonáno. A jak dlouho působí na trapézové svaly tlak ramínek podprsenky? Více jsem se tomu tématu věnovala >zde<.

Tělo bez bolesti - martinafallerova.cz

10/ SPÁNEK

Jedině ve spánku má naše tělo čas na regeneraci, obnovu, odpočinek. Proto krátit spánek se určitě nevyplatí.

Mám pro vás i skvělou  zprávu nakonec. Dělení buněk v těle probíhá neustále. Tak za 7 let se vymění všechny buňky v těle kromě nervových. Opravdu záleží, jak se ke svému tělu chováme. A nikdy není pozdě. Doporučuji začít mini-kurzem Tělo v pohybu >zde<.

Tělo v pohybu - mini-kurz - martinafallerova.cz
Jsem pohybový specialista a naučím vás jak Žít - Pracovat - Sportovat bez bolesti zad a kloubů.