Fascie a bolest zad - martinafallerova.cz

Co byste měli vědět o bolesti zad, kloubů a fasciích.

Neznám kolem sebe člověka, který by si nestěžoval na bolest zad a kloubů. Jsem pohybový specialista a řešení těchto problémů je mým denním chlebem. Většina mých klientů je pracovně vytížená. Na mě je tedy najít co nejkratší cestu, která je zbaví bolesti a umožní opět jejich plné soustředění na práci a návrat k oblíbenému sportu. Učím své klienty se napřímit, dýchat, změnit pohybové návyky a válcovat.

Na hodinách anatomie jsme se učili zvlášť kosti, svaly, šlachy, cévy, nervy a vnitřní orgány. V posledních letech s vývojem lepší zobrazovací techniky se zjistilo, že je zde i prostorový orgán, který vše obaluje, spojuje, přizpůsobuje se zátěži a prostupuje celým tělem od kosti po kůži a od prstů na chodidle a ruce po hlavu. Této pojivové tkáni, která byla dlouho opomíjená a považována pouze za nevýznamný výplňový materiál, říkáme fascie.

Fascie je dynamický orgán složený z buněk, vláken a mezibuněčné tekutiny. Pro nás nejznámější jsou kolagenová, elastinová vlákna a kyselina hyaluronová. Fascie obaluje všechny anatomické struktury v těle. Cévy, nervy, kosti, svaly, jednotlivé snopečky svalů i vnitřní orgány jsou fascii obaleny a upevněny ke kostem. Z toho vidíme, že tato tkáň tvoří v našem těle obrovskou prostorovou pavučinu a zajišťuje, aby vše drželo a zároveň se mezi sebou mohlo pohybovat a klouzat.

Fascie fungují v našem těle jako stan. Je důležité mít rovnoměrně napnuté a roztažené všechny plachty. V tom je síla a stabilita našeho těla. I svalový systém funguje na základě fascií. Ty umí udržet stabilitu a funkci kloubů. Svaly jsou motorem kloubu, ale koordinace pohybu je závislá na funkčnosti fascií.

Vnitřní orgány si zachovávají svůj tvar a jsou připojeny ke kostem pomocí fascií, které jsou také oporou pro nervový, arteriální, venózní a lymfatický systém. Fascie poskytují čerpací síly na návrat krve a lymfy. Zdravá fascie pulzuje frekvencí 8–12 cyklů za minutu.

Struktura vláken fascie odpovídá spirálnímu uspořádání a připomíná obal, ve kterém se prodává papája. Pokud se stahují, stlačují struktury, které obklopují, čímž vytlačují tekutiny směrem k srdci, stejně jako se ždímá utěrka. Pokud se ale fascie nachází v abnormálním napětí, je svalový a cévní systém pod stálým tlakem, který způsobí špatnou funkci svalů a krevního oběhu.

Ve fasciích se nachází i důležité buňky, které umožňují přizpůsobit se různým situacím. Podle potřeby vytvářejí více maziva či vláken. Při větším a déle trvajícím zatížení, nedostatku pohybu, nesprávném držení těla buňky vytváří málo maziva (kyseliny hyaluronové), fascie tuhnou a jednotlivé vrstvy se začínají slepovat. Protože fascie prochází celým našim tělem jako prostorová pavučina, mohou tyto slepená místa být příčinou bolesti v celém pohybovém ústrojí. Dlouhotrvající přetížení vede ke vzniku zánětu, exponovaná místa se mohou chránit přeměnou na kostní tkáň a kalcifikují. Toto se děje často kolem vbočeného palce, patní kosti, lokte, ramene nebo páteře.

Fascie, pokud je funkční, působí díky velkému obsahu vody i jako tlumič. Umí absorbovat určitou energii a chrání tak naše svaly, orgány a jejich struktury před přetížením. Pokud je fascie dehydratovaná, tuto schopnost ztrácí, a to může být i jednou z příčin, proč naše tělo v těchto místech vytváří ke své ochraně tukovou tkáň.

Elasticita fascií s věkem klesá, dochází ke zhuštění, zkrácení a kalcifikaci vláken. To je důvod, proč se ve svém těle cítíme jako v zatuhlém zkrystalizovaném medu. Pohyb nás pak stojí mnoho sil, svaly musí pracovat na maximum a dochází k přetížení.

Ve fascii se nachází až 80 % nervových zakončení. Stažená, dehydrovaná či slabá fascie bez maziva může dráždit tyto zakončení a být příčinou bolesti v našem těle.

Fascie, pokud je elastická, má také schopnost akumulovat kinetickou energii, kterou pak využije pro tzv. katapult efekt. Když chcete vystřelit šíp co nejdál, potřebujete kvalitní luk, natáhnete pořádně tětivu a šíp letí daleko. Stejný princip využívá naše tělo při skákání. Tětivou je naše achillova šlacha a šípem patní kost. Lepším skokanem je tedy ten, kdo má bříška lýtkového svalu kratší než šlachu.

Fascie je také obrovský senzorický orgán. Nemusíme vidět paži nebo své chodidlo, abychom věděli, kde se přesně v prostoru nachází. Správná koordinace pohybu je tedy závislá na kvalitě naší fascie.

Toto jsou důvody, proč začít o naše fascie pečovat. U lidí s chronickými bolestmi vypadá fascie jako zkrystalizovaný med. Vše je slepeno, chybí kluzkost a hydratace. Měli bychom se zaměřit na pohyb do natažení, protahování do všech směrů, odlepení jednotlivých vrstev od sebe, elasticitu a hydrataci. Výzkumy a kvalitní zobrazovací techniky dokázaly, že po speciálních masážích dochází k odbourávání starého kolagenu a stará tkáň je nahrazena novou, lépe hydratovanou a kluzkou. Tím, že fascie obsahuje mnoho vody, je tlakem z tkáně vypuzena a po uvolnění tlaku je voda zpět do fascie nasáta ve větším množství a zbavená odpadních látek. Na molekulární úrovni dochází tlakem při masáži k tomu, že velké řetězce kyseliny hyaluronové, které se nachází mezi vrstvami fascií, jsou tlakem roztrhány na menší jednotky o větší ploše schopné vázat více vody.

Spousta z nás určitě nemá tolik času a financí se nechat dostatečně často masírovat. Kvalitních masérů, kteří se věnují myofasciálním technikám je také nedostatek. Je zde ale možnost využít různé druhy pěnových válců, koulí, ježků. Správnou techniku je ale problém na internetu najít. Protože jako lektor odborných seminářů jsem v akademii školila pohybové specialisty jak využívat Pěnový válec na maximum, vytvořila jsem pro své klienty i pro vás několik on-line produktů.

E-book ,,JAK na uvolnění svalové tkáně, hydrataci a detoxikaci fascií pomocí pěnovým válcem, ježkem, tenisákem, ručníkem, který je k dispozici všem, kdo chtějí mít pružné a hydratované tělo.

On-line kurz Restartuj své tělo – nestačí jen masírovat. Po uvolnění je vždy třeba tělo srovnat, napřímit, zpevnit. Naučit jej funkční stabilitu a denní pohybové návyky, aby se tělo začalo postupně uzdravovat. Jen tak si své tělo přestavíte a naučíte se Jak Žít – Pracovat – Sportovat bez bolesti zad a kloubů.

Jsem pohybový specialista a naučím vás jak Žít - Pracovat - Sportovat bez bolesti zad a kloubů.
  • 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI

    Stáhněte si e-book 5 RANNÍCH POHYBOVÝCH NÁVYKŮ PRO PRUŽNÉ TĚLO BEZ BOLESTI a přidejte se tak ZDARMA ke Škole pohybových návyků.

  • Kategorie